Onsdag

Shitt vilken dag.. 
Allt började jättebra, vi bockade av massor av grejer så bebisarna fick vara ifred sen. Tills en av bebisarna lägger av totalt. Andas inte, ingen puls, kritvita ben och mörkblått ansikte. Jag larmar och folk kommer inspringande till salen. Hennes saturation var på 4, då lever man inte. Det var vi som skjöt in luften i henne. Jag sprang och hämtade intuberingsvagnen medans läkarna hjälpte henne att andas. Jag skakade som satan, minsta lilla fel kan avgöra allt. Jag drog luft ur magen på henne, aldrig skakat så mycket. Hon hade ca 50 ml luft i magen, vilket är farligt mycket. Den luften hon hade i magen tryckte upp lungorna på henne så hon inte kunde andas, vi fick inte heller ner något syre i henne vilket gjorde att hon låg på 4 i saturation i flera minuter. Pulsen var på 19.. 
Men! Precis innan vi ska intubera henne så börjar hon andas och vi får ner syret. Hon börjar sakta men säkert komma tillbaka i färgen. Så vi ger henne en chans med cpapen. 
Det här var det läskigaste jag varit med om på neo. Både min syrra och jag var helt skakade efter det här. Tankarna far omkring hela tiden, det här kommer sitta i ett bra tag. Lilla bebisen på sina 800g som var så fin innan allt small till. Direkt efter allt detta tog vi prover och det visade sig att hon hade 159 i CRP. Så det var anledningen till att hon la av + luften i magen som puffade upp lungorna. 
 
Imorgon jobbar jag sista dagpasset för den här veckan. Kommer vara på samma sal med samma bebisar. Hoppas verkligen att kvällen och natten har gått bra för henne. Och att dagen imorgon blir bättre! "inget bus" brukar vi säga till bebisarna. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0