En otroligt bra fredag

Vilken bra fredag det har varit! Jobbet var till en början lite rörigt men som slutade helt underbart. 
Jobbade dag idag. Ingen av mina handledare var där så skulle gå med en annan men hon var sjuk så jag fick hitta och fråga en annan om jag kunde gå med henne. Kom till den värsta salen, som jag till en början trodde skulle vara omöjlig för mig men som gick förvånansvärt bra. 
Fick ett barn som hade kylts ner direkt efter förlossningen. Så barnet låg i både NO maskin och Sensor medics som låter så mycket att man måste gå ut ibland för att man får ont i huvudet efter ett tag. Har aldrig haft hand om ett barn som ligger i dessa maskiner och sladdarna ska vi inte tala om. Över 20 olika sladdar man måste ha koll på när man vänder barnet, kateter som ska mätas till milimetern, maskiner som ska skrivas in i datorn varje timme osv. Trodde det skulle bli omöjligt för mig men icke, jag fick vara med och vända, skriva in maskinerna varje timme, fibbla med katetern osv. Lärde mig otroligt mycket så nästa gång jag får ett kylarbarn kommer det bli mycket enklare. Sensor medics maskinen vibrerar i hela rummet, nästan som att man tappar hörseln efter ett tag, så när man väl gick ut ur salen så var allt knäpptyst, trots att det sprang människor hit och dit så var allt knäpptyst, så mycket låter maskinen, men det gick ändå bra. 
 
Sen hände det otroliga. Vi fick samtal om att ett barn var på väg att födas och att vi skulle göra ordning en plats för barnet. Åh var roligt det var! Pappan kom in i rullstolen med barnet i famnen, friskt barn, den behövde bara lite hjälp med andningen och så hörde jag att han var dansk. Så härligt, fick gosa och ta tempen på den rykande färska bebisen. Den var så himla varm och go, skrek, försökte titta och kramade jättehårt runt mitt finger. Sådan underbar känsla, de värmde i hela kroppen, just vid det där tillfället visste jag att jag har valt rätt yrke och avdelning. Så underbart att det inte går att beskriva.
 
En otrolig bra men framför allt lärorik dag! Har bara fått göra nya grejer idag! Aldrig tagit hand om kylarbarn, aldrig tagit emot en färsk bebis från förlossningen förr. Så himla spännande! 
 
Igår då! Sista dagen på utbildningen handlade om clinisoft. Vi fick göra ett litet test, vi fick ett häfte så skulle vi följa den och skriva in ny patienter och allt annat inom clinisoft. Så nu har jag äntligen min inloggning! Använde den för första gången idag, kändes så skönt när jag kunde knappra in min egen inloggning varje gång! 
Förutom de så bokade jag brandutbildningen igår. Gjorde utbildningen på avdelningen men måste gå kursen också för att allt ska stämma. Så i november blir det att släcka eld woho! 
 
Ikväll har jag tittat på idol, nu ska jag bädda ner mig och titta på film. Ledig i helgen, har nog aldrig längtat efter en ledig dag som nu. 5 dagar i rad har jag gått upp 05, ingen höjdare för mig. 
Imorgon ska jag på äventyr med mami! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0