14 timmars resa

Vet inte ens vart jag ska börja. Kan i alla fall säga att jag fick åka hem igår efter att ha skällt på läkarna. Och att jag inte hade vinterkräksjukan som jag trodde. 
 
Som sagt så kräktes jag hela natten till lördagen, sen under helgen mådde jag bra, nästan som vanligt. Men natten till måndagen spydde jag hela natten och nu var det värre. Nu kom det varje kvart och så fort jag svalde lite saliv så kom det upp igen, tryck över bröstet som gjorde att jag låg och skrek i sängen, trodde inte mitt hjärta skulle palla. 
På en timme steg ketonerna till 4.4 och då var det raketfart in till akuten. Det togs prover, sattes 2 nålar, EKG osv. Sen fick jag drop som verkligen rann med raketfart, antagligen att jag var uttorkad. Läkaren som kom in sa att jag hade en infektion i kroppen. Att hon skulle försöka hitta en plats på en avdelning. Jag ville verkligen inte det. Vad kan de göra som inte jag kan hemma? Okej om de vill hålla koll på mig men det var inte nödvändigt enligt mig. 
 
Fick 3 drop och sen något annat slags drop, ingen berättade ju, man bara låg där och visste ingenting. Vad hade jag för infektion? Hur fick jag den? Vad ska göras här näst? Nada.. 
Blev sedan flyttad till att ligga i korridoren, ett helvete måste jag säga. Och där låg jag resten av eftermiddagen och kvällen. Gulliga mamma satt på en hård stol hela tiden och vakade över mig. 
 
Ingen kom och kollade ketoner förrän 6 timmar senare och då låg de på 5.7 och det är typ dödligt högt. Men blev inte alls förvånad, hade fasen inte fått insulin på hela dagen! Och när jag säger till att jag måste ha insulin så hade dem inget alltså.. Det kokade inom mig. Blodsockret låg bra under dagen men det kollade dem bara 3 gånger på 14 timmar. Helt jävla otroligt.
 
Sen kommer nästa läkare som ska jobba kväll. 
L: Ja vi letar ju efter en plats för dig på här på sjukhuset. 
Jag: Jag behöver ingen plats, ni är helt otroliga, jag har inte fått något insulin på hela dagen, ingen mat, ni kollar varken ketoner eller blodsocker, vad är detta. Jag blir bara sjukare av att ligga här. 
L: Men du har en infektion i kroppen, du har 75 i CRP, måste rådgöra med min kollega om hur vi ska gå vidare. 
Jag: Men du.. dessa infektionsprover togs för 12 timmar sedan, direkt efter att jag hade spytt. Inte konstigt att det stiger då... 
L: Det har du iofs rätt i, du verkar vara en ordningsam tjej. 
Jag: Jag har haft diabetes i 12 år, jag vet vad jag ska göra när jag har ketoner i kroppen. Regelbundna kontroller och smådoser av insulin hela tiden. 
 
Så kom han tillbaka sen och sa att jag fick åka hem. Fick yoghurt och en macka och väntade en timme innan jag gick hem och allt kändes bra. 
Var kanske lite hård men de var så slarviga där, fick endast 1 dos insulin på hela dagen, det är sjuuukt. 
Det fanns heller ingen plats på sjukhuset, så killen bakom mig hade legat på akuten i 24 timmar. Och det hade jag aldrig gjort! 
Alltså dessa sängar är så hårda och osköna, man fick ingen lugn stund av att ligga i korridoren och man blev faktiskt bortglömd. Så många gamlingar som låg där, hade inte ens en filt, tyckte så synd om dem. Efter 14 timmar på akuten, 6 stick i armar och händer fick jag åka hem. De positiva var att alla undersköterskor var så himla trevliga.  
Tog regelbundna kontroller på mig själv, fick ner ketonerna från 5.7 till 2,1 på bara någon timme! Gick upp mitt i natten och tog ketoner som då låg på 0.9!! Säger bara det, blev sjukare av att ligga på akuten. Droppen gjorde susen men resten sög apa rent ut sagt. 
Det var i alla fall av ketonerna och av infektionen som jag spydde av, ingen kräksjuka tack och lov! 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad skömt att allt ordnade sig, men vad förbannad man blir på läkarna...
Var det för att du glömde ta insulin som gjorde att du blev så sjuk?

Hade själv 18 i bs för någon dag sedan, tog flera enheter och det gick inte ner, tog mer och det gick upp, Fick nästan panik innan jag testade att byta insulin och fick därmed ner det, läskigt hur fort det kan gå. Ta hand om dig

Svar: Ja vissa läkare är riktigt knäppa.Antagligen för att jag hade något slags virus i kroppen, diabetesen gick inte att styra.

Vad läskigt, undra hur det kunde bli så för dig?
Ta hand om dig.
Josefine N

2014-12-23 @ 23:46:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0