svar på fråga :)

Nu har jag fått en till fråga :) svarar på den när jag ändå har tid :)

- Du verkar vara en snäll flicka :) har det nånsin hänt dig något riktigt hemsk? i sånna fall vad, berätta gärna om det.

-
Det har hänt en del hemska saker i mitt liv ja, men det som har varit mest hemsk är nog när jag fick reda på att jag hade diabetes.
Innan jag visste att jag hade diabetes, drack jag 24/7 och gick ner 12 kilo.. jag var bara 9 år då. tillsist åkte mamma in med mig till sjukhuset och dom såg direkt på mig att det var diabetes jag hade. jag minns inte hur länge jag hade haft det innan vi upptäckte den. men iaf..
Jag blev inlaggd på sjukhus i 2 veckor. efter en vecka kunde jag ta alla sprutor själv utan någon som helst rädsla. Ovanför min säng finns det en tavla där karolinska sjukhuset har utsett mig till den mest tappra tjejen angående diabetes. Dom var så imponerade att dom ville göra bok/film om mig. Men filmen ville dom vänta med tills jag blev lite äldre. Men boken satte vi genast igång med. dom kallade in mig till sjukhuset igen, där hade dom hyrt en fotograf. dom tog bilder på mig, kan ta kort och visa sen :) Och just nu säljs den runt i hela Europa :) den finns troligen på alla sjukhus i europa nu :)
Jag måste gå minst en gång i månaden till sjukhuset resten av mitt liv för att kolla hur min diabetes ligger till. Det som jag mest är ledsen över är att jag aldrig kommer att få bort min diabetes. Men den har inspirerat mig så jäkla mycket! så efter gymnasiet tänker jag läsa vidare och förhoppningsvis blir jag sjuksköterska på något sjukhus och tar hand om barn som har diabetes! :) det är mina drömmar, att hjälpa andra med sjukdomen jag själv har, det är min dröm.
Min diabetes är inte på topp nu.. Mitt Hba1c ligger just nu på 8.7% och det ska ligga runt 5-6%
Det skulle varit svårare om man inte hade familj/vänner som stöttar mig. det ända folk kan göra är att stötta mig, för det är jag som ska göra jobbet, ingen kan tvinga mig till det. men jag vet vad som händer i framtiden om jag inte sköter mig..
Jag har tyvärr varit inne på akuten mycket pågrund av min diabetes. sist hade jag gifter i kroppen. man ska så klart ha 0% det är bäst, har man 0,5% ska man ringa sjukhuset. mitt låg på 4,4% jag var helt död. jag hamnade halft i koma men jag gav inte upp utan jag klarade mig till slut.
Dem andra gångerna har det hadlat om mitt blodsocker. som dem flesta vet ska man ha mellan 4-10 i blodsocker. har man under 2 då finns det knappt någon chans att överleva.. och tro det eller ej. jag hade 0.5 i blodsocker, och jag lever..? jag vet inte vad som gjorde att jag klarade mig.. det jag minns var att jag vaknade på natten och var helt svettig, det låg svett överallt i sängen, jag vaknar upp och ser ingenting, kändes som att jag var blind. jag står upp i 2 sekunder innan jag faller ihop. Mamma hör något och kommer ner och ser mig ligga på golvet och blöda från huvudet. det blev racer fart in till sjukhuset. jag kunde inte röra mig, kunde inte se, kunde inte prata, bara höra vad dom sa.. sen minns jag inte mer, men jag klarade mig av något konstigt skäl?
Nu vet du lite mer, finns massa mer att berätta men inte så kul att läsa :) alla är inte så intresserade av det som jag ^^
Här får ni en bild på boken :) ett tag sen man var så liten ^^



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0